Katastrofa samolotu Polskich Linii Lotniczych LOT Ił-62 "Mikołaj Kopernik"

14 marca 1980 w pobliżu warszawskiego lotniska Okęcie rozbił się lecący z Nowego Jorku samolot Polskich Linii Lotniczych LOT Ił-62 "Mikołaj Kopernik" (nr rej. SP-LAA). Zginęło 77 pasażerów i 10 członków załogi.

Fragment raportu komisji powołanej przez rząd w celu ustalenia przyczyny katastrofy:

W końcowej fazie lotu, podczas podejścia samolotu do lądowania nastąpiło zniszczenie turbiny lewego, wewnętrznego silnika na skutek niekorzystnego i przypadkowego zbiegu okoliczności i ukrytych wad materiałowo-technologicznych, które doprowadziły do przedwczesnego zmęczenia wału silnika. Częściami zniszczonej turbiny zostały uszkodzone dwa inne silniki i układy sterowania samolotem sterami wysokości i kierunku.(...).
Oficjalny komunikat podawał, iż przyczyną pęknięcia były wady materiałowe i technologiczne wału silnika nr.2. W wyniku oględzin części zniszczonego samolotu ustalono, że powodem była wada konstrukcyjno-wykonawcza wału silnika, który zawierał karb będący przyczyną spiętrzenia naprężeń i w efekcie na pęknięcie wału na skutek zmęczenia materiału.

W katastrofie zginęli m.in. Anna Jantar, amerykański etnomuzykolog Alan Merriam, 22 członków amatorskiej reprezentacji bokserskiej USA oraz szóstka młodych delegatów z warszawskich uczelni, wracająca z obrad Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Nauk Ekonomicznych i Handlowych AIESEC.

Imieniem kapitana Pawła Lipowczana nazwana jest ulica na warszawskim Okęciu (dawniej Rozwojowa przy kinie Lotnik), przecznica al. Krakowskiej.


Lista ofiar [edytuj]Kapitanem samolotu był 47-letni Paweł Lipowczan, pracujący w PLL LOT od 15 lat. Załogę tworzyli:

Tadeusz Łochocki (II pilot, w PLL LOT od 14 lat)
Jan Łubniewski (mechanik pokladowy)
Konstanty Chorzewski (nawigator, w PLL LOT od 7 lat)
Stefan Wąsiewicz (radiotelegrafista, w PLL LOT od 29 lat)
Alicja Duryasz (szefowa pokładu, w PLL LOT od 17 lat)
Alicja Mormol Dudlej
Grażyna Szafarkiewicz Węglińska
Elżbieta Grabowska
Krystyna Krawczyk
Joanna Podstolska
pasażerowie polscy: Myszkiewicz Tomasz - Warta pow. sieradzki, Łęczycka Henryka - Warszawa, Sobala Krystyna - Elbląg, Szulc Henryk - Warszawa, Szerenos Mieczysław - Pisz, Repelewski Edmund - Warszawa, Rospondek Kazimierz - Katowice, Szafarkiewicz - Węglińska Grażyna - Warszawa, Podpora Jan - Warszawa, Pałka Józef - Czeszowice, Peliksza Monika - Dąbrowa Białostocka, Nowacki Julian - Tarnów, Piasecki Leon - Toruń, Pieta Stanisława - Zarzecze, Wiśniewska Zofia - Tarnów, Wardein Józefa - Kłodzko, Wesołowska Wirginia - Łeba, Witkowski Jerzy - Gdańsk, Wojciechowska Ewa - Warszawa, Wilanowski Zbigniew - Szczecin, Zadziłko Czesław - Suchowola Augustowska, Dytry Wojciech - Warszawa, Chwedoruk Andrzej - Różanka, Baranowski Janusz - Gliwice, Gajda Krzysztof - Warszawa, Flis Bolesław - Toruń, Dwojakowski Leszek - Warszawa, Janczyn Maria - Olsztyn, Gilewska Janina - Płońsk, Gac Jerzy - Warszawa-Ząbki, Kokoszczyńska Janina - Warszawa, Kosiorski Ireneusz - Warszawa, Jakimiec Wacław - Warszawa, Jantar Kukulska Anna - Warszawa, Kotula Władysława - Białka koło Tyczyna, Konopka Mirosław - Sulejówek, Niemiro Krystyna - zamieszkała w USA, Wojciechowski Edward - zamieszkały w USA, Wielińska vel Nielińska Krystyna - zamieszkała w USA

pasażerowie obcokrajowcy: Pietrowskij Andriej, Pietrowskij Wiktor, Pietrowska ?, Pietrowska ? wszyscy ZSRR, Schilling Egon NRD, Drude Hans-Georg NRD, Kurtz M. NRD, Noonan G. USA, Noonan W. USA, Merriam Alan USA, Bochniak J. (mężczyzna) USA, Sutkowska Maria USA, Pilcek vel Pilcer Victor USA, Pilcek vel Pilcer Janine USA, Misiaszek B. USA, Bieda Jakub USA,

Członkowie reprezentacji bokserskiej USA: Andersen Kelvin, Bland Joseph, Harris Walter, Johnson Tom, McCoy Andre, Palomono Paul, Payton Byron, Pimenthal George, Robinson Richard, Robies Junior, Rodriguez David, Steeples Lemuel, Stewart Jerome, Wesson Ray, Wesson Dolores, Young Lonnie, Callahan Bernard, Clayton Gary, Lindsey Byron, Radison John, Smigiel Steve, Chavis Elliot

-----------------------------------------------

14 marca 1980 r. w katastrofie lotniczej na warszawskim lotnisku Okęcie zginęło 87 osób-wszyscy pasażerowie i cała załoga. Jedną z ofiar była piosenkarka Anna Jantar. Zginęło także czternastu amerykańskich bokserów.



"O godzinie 11.15 miała miejsce w Warszawie tragiczna w skutkach katastrofa lotnicza. Samolot pasażerski Polskich Linii Lotniczych +LOT+ IŁ-62 lecący z Nowego Jorku rozbił się w czasie podchodzenia do lądowania w pobliżu lotniska Okęcie" - poinformował stronie dziennik "Życie Warszawy" następnego dnia po tragedii.

"Na pokładzie znajdowało się 77 pasażerów i 10-osobowa załoga; wszyscy zginęli" - czytamy dalej. Obok zamieszczono zdjęcie wraku samolotu, nie było na nim widać jednak ani jednego ciała.

"Dotarło tam wielu fotografów, ale milicja zamknęła ich wszystkich w radiowozach i zabrała im negatywy. Tylko ja jeden dotarłem z filmem do redakcji, robiłem zdjęcia zza pazuchy, dlatego mi się udało" - powiedział Ireneusz Radkiewicz, wówczas fotograf Centralnej Agencji Fotograficznej.

W dzienniku nie podano także żadnych przyczyn wypadku, w którym zginęło m.in. 22 osoby z ekipy amatorskiej reprezentacji bokserskiej USA i 16 innych obcokrajowców.

"Przyczyną katastrofy była usterka turbiny wału silnika, który w efekcie zapalił się. Ogień przeniósł się na sąsiednie silniki. Sytuacja była beznadziejna, bo samolot podchodził do lądowania i nie dało się już nic zrobić" - powiedział jeden z pracowników LOT-u, proszący o anonimowość.

"Przejeżdżałem koło Okęcia kilka minut po tej tragedii, w radiu podano wiadomość o niej. Podjechałem na miejsce wypadku, wszędzie była krew, ludzkie szczątki, fragmenty ciał rozrzucone po drzewach" - powiedział dziennikarz Sławomir Kozłowski.

W artykule "Życia Warszawy" wytłuszczoną czcionką napisano ponadto o tragedii: "Biuro Polityczne Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Rada Państwa i Rada Ministrów wyrażają głęboki żal i współczucie rodzinom ofiar katastrofy lotniczej".

Na drugiej stronie "Życie Warszawy" zamieściło listę ofiar. Tam widnieje jedyna wzmianka o Jantar: "Jantar-Kukulska Anna - Warszawa, Reymonta 21".

15 i 16 marca 1980 r. ogłoszono w stolicy dniami żałoby - odwołano wszystkie imprezy artystyczne i sportowe w Warszawie i województwie stołecznym. Wyznaczoną na 17 marca premierę polskiego filmu "Kung-Fu" przesunięto o dwa dni.

Katastrofa 1980 roku nie była jedyną na Okęciu. 9 maja 1987 r. rozbił się pod Warszawą samolot LOT-u IŁ-62M "Tadeusz Kościuszko". Lecący do Nowego Jorku samolot spadł na skraju Lasu Kabackiego 55 minut po starcie ze stołecznego lotniska. Była to największa katastrofa lotnicza w historii Polski - zginęły wszystkie 183 osoby znajdujące się na pokładzie.

Jedna z ulic warszawskiej dzielnicy Ursynów nosi imię dowódcy i pierwszego pilota maszyny tego tragicznego lotu, Zygmunta Pawlaczyka.

Brak komentarzy: